Wat is ChatGPT? Als je die vraag aan de chatbot zelf stelt, krijg je dit antwoord:

‘Stel je voor dat je een genie in een fles vindt, maar in plaats van drie wensen te geven, kun je gewoon tegen hem praten en hij zal alles weten. Dat ben ik, ChatGPT. Ik ben als een tovenaar die je elke vraag kan beantwoorden en elk probleem kan oplossen.’

Geen bescheiden baasje dus, deze chatbot van het Amerikaanse bedrijf OpenAI. Sterker nog, het is grootspraak. Want ChatGPT lost echt niet elk probleem op. En onderzoekers legden de chatbot tal van vragen en taken voor, maar de antwoorden waren soms fout of misleidend. Je kunt dus niet klakkeloos voor waar aannemen wat de chatbot je vertelt. Maar dat het een slim hulpmiddel is, dat is zeker. Studenten maken er dan ook driftig gebruik van. Ze laten ChatGPT bijvoorbeeld een essay, blog of column schrijven. Taalkundig en inhoudelijk kloppen de teksten vaak redelijk tot goed, maar het ontbreekt aan de menselijke touch. Geen probleem voor de student. Een paar aanpassingen en voilà, de tekst heeft zijn of haar signatuur.      

 

Content maken

Dat ChatGPT veel meer is dan een slimme assistent van studenten, laat een Amerikaanse studie zien. Daarin werden de antwoorden van ChatGPT op online medische patiëntvragen vergeleken met die van artsen van vlees en bloed. Wat blijkt? De antwoorden van de chatbot zijn van betere kwaliteit. En, opmerkelijk, ze scoren ook hoger op inlevingsvermogen.

Genoeg reden om te onderzoeken wat ChatGPT voor jou als ondernemer kan betekenen. Want ook voor ondernemers kan het een handig hulpmiddel zijn. Bijvoorbeeld als informatiebron. Zo kun je hem een analyse laten geven van je bedrijfssector. Hem tips vragen om energie te besparen in je bedrijf. Of ideeën laten genereren voor een marketingcampagne. ChatGPT kan je ook helpen om content te maken voor je website of social media, of om opleidingsmateriaal te genereren en handleidingen te schrijven. Wel is belangrijk dat je scherp aangeeft wat je verwacht van de tekst: welke woorden moeten erin voorkomen, welke tone of voice wil je, hoe lang mag het verhaal worden? De AI-bot komt met een basis op de proppen, jij zorgt voor de finetuning. Want wat die student kan, dat kun jij ook.  

 

Flinke kansen

Interessant is ook dat je de chatbot kunt koppelen aan je eigen software, en hem daarmee dus integreert in je bedrijfsprocessen. Daarvoor is wel programmeerkennis nodig. Maar met deze integratie kun je de chatbot bijvoorbeeld snel en adequaat veel voorkomende vragen van klanten laten beantwoorden, in meerdere talen. Je kunt ChatGPT ook gebruiken om offertes en contracten op te stellen. Om socialmedia-analyses uit te voeren – welke posts werken goed, welke werken minder – en om jouw teksten begrijpelijker te maken voor mensen met een taalachterstand.

Als je nieuwe medewerkers wilt werven, zet ChatGPT dan in om kandidaten te matchen op basis van vaardigheden, ervaring en persoonlijkheid. Dit alles helpt je om kosten te besparen en de prestaties te verbeteren. Daarnaast kun je nieuwe producten en diensten ontwikkelen die gebruikmaken van de technologie van ChatGPT – en andere AI.

 

Niet altijd feest

Volop kansen dus. Maar er zijn ook risico’s. Eentje hebben we al genoemd: ChatGPT is absoluut niet foutloos. Een menselijke check is nodig, zeker als je informatie als basis gebruikt om besluiten te nemen. Een ander punt is de privacy en beveiliging. ChatGPT verzamelt en gebruikt namelijk persoonlijke gegevens. Let er dus op dat je aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voldoet.

Realiseer je daarnaast dat je technologisch afhankelijk wordt van ChatGPT als je de chatbot koppelt aan je klantenservice of andere zakelijke processen. Je bent daardoor kwetsbaar voor storingen en andere problemen. Door de enorme populariteit van de chatbot kunnen de servers de vraag soms niet aan.

 

Mensen blijven nodig

Genoeg stof om over na te denken. Feit is dat ChatGPT wereldwijd omarmd is: slechts twee maanden na de introductie in november 2022 waren er al zo’n honderd miljoen actieve gebruikers. De chatbot kan allerlei tekstuele en programmeertaken uit handen nemen of efficiënter maken. Ook kan het sommige administratieve taken automatiseren. Dit zou ten koste kunnen gaan van werkgelegenheid. Maar over het algemeen kunnen we stellen dat ChatGPT mensen in een bedrijf niet overbodig maakt. De chatbot kan er wel voor zorgen dat het werk verandert, net zoals jaren geleden de mobiele telefoon en internet deden. Als je het ChatGPT zelf vraagt, zegt hij:

‘Technologieën zoals ChatGPT kunnen de manier waarop we werken en de vaardigheden die we nodig hebben om bepaalde taken uit te voeren, veranderen. Om relevant te blijven in een wereld waar technologie steeds belangrijker wordt, moeten mensen zich voortdurend aanpassen en hun vaardigheden en kennis blijven ontwikkelen.’

Daarmee zijn we het hartgrondig eens.