Als ondernemer zoek je continu naar manieren om je klanten te bereiken. Waar je vroeger volledig aangewezen was op fysieke winkels, biedt het internet je nu massa’s alternatieven. Een ontwikkeling waar je niet omheen kunt, want klanten kopen meer en meer online. Het aantal webwinkels stijgt daarom nog steeds. Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek had Nederland in januari 2023 een primeur: voor het eerst waren er meer webwinkels (84.100) dan fysieke winkels (82.100).

Online verkopen, dat kan natuurlijk via je eigen website of webshop. Maar het kan ook interessant zijn om je producten en diensten aan de man te brengen via een digitale marktplaats, oftewel een online platform.

 

Groot bereik

De belangrijkste reden waarom ondernemers met platforms in zee gaan, is dat ze veel klanten trekken. Bol.com heeft een slordige 13 miljoen actieve klanten in Nederland en België. Probeer die maar eens te bereiken met je eigen website. Via recensies en chats op het platform krijg je bovendien waardevolle informatie om je dienstverlening te verbeteren. Je kunt er ook mee achterhalen van welke producten klanten blij worden. Daarop kun je inspelen met nieuw aanbod, zoals een mooi cadeaupakket.

Samenwerking met een online marktplaats heeft ook logistieke voordelen. Veel platforms kunnen je producten verpakken en versturen. Daar betaal je natuurlijk voor, maar het scheelt je ook werk.

 

De risico’s van platforms

Via online platforms kun je dus veel mensen bereiken. Maar voor je enthousiast je businessplan omgooit, is het verstandig om ook even naar de kosten te kijken. Om je producten aan te bieden op een platform, betaal je commissie. En bij platforms die gratis verzenden zijn ook de verzendkosten voor jouw rekening. Die kun je doorrekenen in de verkoopprijs, maar als iemand anders hetzelfde product goedkoper aanbiedt, kun je fluiten naar klanten. Want de concurrentie op een platform kan fors zijn. Dit maakt het ook lastiger om op te vallen. Houd er bovendien rekening mee dat veel producten retour kunnen komen.

Daarnaast kun je te afhankelijk worden van een platform. Je hebt minder controle, servers kunnen uitvallen, het platform kan de voorwaarden veranderen, prijzen verhogen of er plotseling mee stoppen. Tenslotte is het lastiger om een persoonlijke relatie op te bouwen met je klanten. Die kiezen in eerste instantie voor een platform, niet voor jou. Probeer ze daarom te verleiden om via het platform naar je eigen website te komen. Dit is het makkelijkste bij platforms waaraan je je eigen site kunt koppelen.

 

Test wat werkt

Oké, je hebt alle bezwaren gewogen en de knoop doorgehakt: je gaat met een online verkoopkanaal in zee. Wat past er dan het best bij jouw klanten en producten? Een horizontaal podium dat een breed scala aan producten aanbiedt, zoals Amazon, eBay, Bol.com of Marktplaats? Of beter een verticaal platform, gericht op een specifieke branche of niche? Voorbeelden zijn Airbnb voor een verblijf, Thuisbezorgd voor maaltijdbezorging of Werkspot voor klusbedrijven.

Die keuze is afhankelijk van je producten en wat je via een platform wilt bereiken. Onderzoek daarom welke platforms relevant zijn voor jouw product en wat hun voorwaarden zijn. Kijk ook eens wat je concurrenten doen. Het kan ook slim zijn om meerdere platforms te testen. Zo kom je erachter wat wel en wat niet werkt voor jouw bedrijf.

 

Verkopen via een online platform – 3 tips

Weet je waarvoor je kiest? Dan hebben we nog wat tips voor een vliegende start.

  1. Zorg dat je online sterk aanwezig bent. Denk aan een goede website en inzet van social media. Potentiële klanten doen graag zaken met betrouwbare partners en checken vooraf vaak bij wie ze kopen. Goede reviews helpen daar uiteraard bij.
  2. Als je een goede site hebt, kun je de content daarvan ook gebruiken voor de winkelpagina die je op een platform inricht. Besteed veel aandacht aan die inrichting, van productomschrijvingen en specificaties tot fotografie. Zorg daarbij vooral dat je een eigen identiteit uitstraalt.
  3. Cruciaal is dat je processen op orde zijn. Online verkoopkanalen willen namelijk dat je snel reageert. Bol.com bijvoorbeeld, verwacht dat je klantvragen binnen een dag afhandelt. Je beperkt het aantal contacten als je op je eigen website een lijst opneemt met veel gestelde vragen. Onder meer over betalen, ruilen, retourneren en verzenden. Platforms eisen ook dat je telefonisch goed bereikbaar bent en je bestellingen binnen de afgesproken tijd levert. Heb je dit allemaal niet voor elkaar, dan uiten klanten ongetwijfeld hun ontevredenheid en zak je op de lijst met zoekresultaten.

 

Of …je doet het zelf

Zie je geen platform dat geschikt is voor jou? Dan kun je er altijd zelf een beginnen. Op het internet vind je diverse sites en boeken over hoe je tot een succesvolle marktplaats komt. Wie weet, bouw jij straks de nieuwe Thuisbezorgd of Airbnb voor jouw eigen branche.