Deze jonge ondernemer heeft lef en ambitie te over: "Het idee achter Shape&Go is simpel:: consumenten het plezier bieden om elke dag in een fastfoodrestaurant te kunnen eten zonder dat de gezondheid wordt geschaad", zegt hij.

De ondernemende twintiger uit Charleroi koestert deze droom al sinds zijn achttiende. Het idee voor gezond fastfood ontstond toen hij een jaar in Ierland studeerde. "Ik was net gaan sporten met een vriend en besefte plots dat ik niet gezond at." Met het spaargeld dat hij verdiende tijdens studentenjobs en 40.000 euro spaargeld van een vriend ging hij van start: “Het was een gek idee, maar mijn ouders steunden me en moedigden me aan.”

Het was het begin van drie jaar vol "opofferingen, eindeloos lange dagen, ontberingen en hard werken”, met een onwrikbare wil om te innoveren als drijfveer. Aurélien omringde zich met spelers uit ondernemers- en managementkringen.

Jean François Desguin, bekroond tot beste jonge uitvinder door het World Intellectual Property Office (Wereldbureau voor Intellectuele Eigendom) tijdens de Lépine-wedstrijd in Parijs in 2007 en coach in het Student Lab van Charleroi Entreprendre, is de versneller achter ondernemersprojecten van Charleroi Métropole.  Maar er is ook Damien Pauquet, "de meest gerenommeerde sportdiëtist in België", die samenwerkt met de voetbalclub Standard de Liège. Hij is aandeelhouder van Shape&Go.

Aurélien Luz werd verkozen tot beste student-ondernemer van 2019 en vestigde zich toen vlak naast de ingang van de gloednieuwe Decathlon in Charleroi. Slechts drie maanden na de opening van dit eerste vernieuwende restaurant met gezond fastfood barstte de covidcrisis los en moest hij de deuren sluiten door de lockdown.

Ondanks alles hield Aurélien vast aan zijn droom: "Ik heb besloten om te blijven vechten, tegen de zee, tegen de wind, tegen de storm, zelfs al konden de golven nog op mij neerstorten. Ik besliste om alles af te breken en van nul weer op te bouwen, met mijn ervaringen en fouten als basis. Maar ik zou altijd stevig blijven vasthouden aan de waarden die mij drijven en de rijkdom aan mogelijkheden van mijn droom", zegt hij.

Zijn idee? “Een project opzetten dat in alle steden overgenomen kan worden." In juni 2022 organiseerde hij een financieringsronde met privé-investeerders. Hij behield een belang van 30% in zijn bedrijf en ging de uitdaging aan om een fastfoodrestaurant van 110 m² te openen in het winkelcentrum Ville 2 in Charleroi. "We hadden het concept gelanceerd toen leasemaatschappij Grenke in beeld verscheen. Hun hulp kwam op precies het juiste moment. We hadden problemen met gaarmethodes, de fysieke installatie van ons restaurant ... Grenke ontpopte zich als een sterke partner die ons in staat stelde om de herinrichting door te voeren en dus een gezonde fastfood te kunnen introduceren in Charleroi."

Want in een moderne, goed werkende keuken investeer je al snel een stevige 200.000 euro: "Dankzij hen konden we de moderne ovens betalen die onmisbaar zijn om onze producten perfect te garen. Ze reageren snel, zijn vriendelijk en staan open voor discussies over veranderingen, vooral in de horeca. Want sinds de covidcrisis spreken traditionele bankiers zelfs niet meer over plannen in deze sector, zegt Aurélien Luz.

Shape&Go stelt op dit moment twintig mensen tewerk in het productieatelier in Marcinelle en in het restaurant in Charleroi.

In de keuken controleert het bedrijf alles. De grondstoffen, de productiemethoden, de keuze van leveranciers in een korte keten: "Ik wil een rauwe wortel zonder boter maar met goede olijfolie omtoveren in een perfect klaargemaakte wortel. Anders koken is een uitdaging." In de zaal kunnen de klanten een roll bestellen, een soort van bladerdeegpannenkoek die gemaakt wordt in de ateliers van het bedrijf en vervolgens voor hun neus wordt afgewerkt. Aurélien Luz omschrijft het als "een warm hart in een knapperig omhulsel".

Op het menu staan meerdere rolls: de Chicken Pepper, de Veggie Dream en de Peanut Lover. De prijzen variëren van 5 tot 15 euro en er zijn vier portiegroottes: Mini, Maxi, Mega en Iron.

Klanten kunnen ook een eigen roll samenstellen. Voor de ingrediënten hebben ze keuze uit negen soorten eiwitbronnen [huisgemarineerde scampi’s, krokante kip, rundsgehakt ...]. Daarnaast zijn er twaalf soorten groenten [aubergine, tomaat, gekaramelliseerde ui, komkommer ...] en zes huisbereide sauzen, waaronder de pindakaassaus, de vijfpepersaus en de cheddarsaus. "Maar uiteraard ontdek je bij ons ook vegan, glutenvrije en vegetarische opties, zodat iedereen iets naar zijn smaak vindt", legt de jonge ondernemer uit.

Het concept slaat aan. 75 % van de klanten zijn tussen 25 en 45 jaar oud. Dat is ook de kerndoelgroep van de ondernemer, die ernaar streeft het beste product tegen de beste prijs aan te bieden "door ons zo goed mogelijk te organiseren en de verkoopprijzen voortdurend onder de loep te nemen, rekening houdend met de rentabiliteitsratio's". Het aantal klanten bepaalt het succes. "Momenteel hebben we 500 klantenaccounts." Het merk wordt ook steeds groter op sociale netwerken. "25.000 volgers op TikTok en bijna 10.000 op Facebook", zegt Aurélien Luz enthousiast. Hij hecht dan ook veel belang aan digitale communicatie, een middel voor het bedrijf en de klanten om elkaar makkelijk te vinden.

Hoe ziet hij de toekomst? 

"Ik geef niet op tot we de gezonde versie van McDonald's zijn", zegt hij lachend. Hij herinnert zich een anekdote die zijn vader, een accountant, en zijn moeder, een kleuterleidster, hem vertelden. "Als kind zei ik altijd dat ik op een dag de wereld zou veranderen." Met zijn waarden – delen, durven en eerlijk zijn – in het achterhoofd en een financieel plan waarmee hij over drie jaar winstgevend kan zijn, organiseert Aurélien Luz een volgende fondsenwerving. Het doel: in 2024 nog twee fastfoodrestaurants openen in Luik en in Brussel. Daarna wil hij op relatief korte termijn graag een netwerk van franchiserestaurants uitbouwen.